Saturday, September 15, 2012

SeLaMaT BeRKoNVo aPeX StuDeNts


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader sekalian

minggu ni adalah minggu konvokesyen USM
so, selamat berkonvo pada yang baru sahaja grad
especially to all my senior...
health sciences students
yang terutamanya dietetics student...


CONGRATULATION 
&
HAPPY GRADUATION DAY


UPACARA KONVOKESYEN KE-46

UNIVERSITI SAINS MALAYSIA
19 – 23 september 2012

SIDANG PERTAMA
Rabu, 19 September 2012, 9.00 pagi
Pengerusi: D.Y.M.M Tuanku Canselor
Ijazah Kehormat
 Doktor Falsafah
 Doktor Pentadbiran Perniagaan*
Doktor Falsafah (Farmasi Klinikal)*
 Sarjana Sains (Tulen)**
Sarjana Sains (Kejuruteraan)**
 Sarjana Sains (Sains Gunaan)**
 Sarjana Sastera**
*kerja kursus & campuran
**penyelidikan
SIDANG KEDUA
Rabu, 19 September 2012, 3.30 petang
Pengerusi: Tan Sri Razali Ismail
Sarjana Sains Kemasyarakatan**
Sarjana Perubatan**
Sarjana Patologi
Sarjana Perubatan Masyarakat
Sarjana Surgeri
Sarjana Pendidikan
Sarjana Sastera
Sarjana Komunikasi
Sarjana Pentadbiran Awam
Sarjana Pentadbiran Perniagaan
SIDANG KETIGA
Khamis 20 September 2012, 9.00 pagi
Pengerusi: Tan Sri Razali Ismail
Sarjana Sains
Sarjana Pengurusan Ekonomi
Sarjana Kajian Antarabangsa & Diplomasi
Sarjana Instruksi Multimedia
Doktor Perubatan <<<<<
Doktor Pergigian <<<<<
SIDANG KEEMPAT
Khamis, 20 September 2012, 3.00 petang
Pengerusi: Tan Sri Razali Ismail
SM Sains <<<<<
SM Sains (JJ) <<<<<
SM Sastera (Seni)
SM Teknologi
SM Pengurusan
SM Pengurusan (UA)
SM Pengurusan (JJ)
SIDANG KELIMA
Jumaat, 21 September 2012, 9.00 pagi
Pengerusi: Tan Sri Razali Ismail
SM Sains Gunaan
SM Sains Kesihatan
SM Sains (Sains Forensik)
Diploma Kejururawatan
SIDANG KEENAM
Jumaat, 21 September 2012, 3.30 petang
Pengerusi: Tan Sri Razali Ismail
SM Perakaunan <<<<<
SM Seni Halus
SM Seni Muzik
SM Sains Komputer
SM Komunikasi
SM Komunikasi (UA)
SM Sains dengan Pendidikan
SM Sains (PBP)
SM Seni Bina <<<<<
SIDANG KETUJUH
Sabtu, 22 September 2012, 9.00 pagi
Pengerusi: Tan Sri Dato’ Dr. Jegathesan Manikavasagam
SM Pendidikan <<<<<
SM Farmasi
SM Farmasi (UA)
SM Sains Kemasyarakatan
SM Sains Kemasyarakatan (JJ)
SM Sastera dengan Pendidikan
SIDANG KELAPAN
Sabtu, 22 September 2012, 3.00 petang
Pengerusi: Tan Sri Dato’ Dr. Jegathesan Manikavasagam
SM Kejuruteraan
SIDANG KESEMBILAN
Ahad, 23 September 2012, 9.00 pagi
Pengerusi: Tan Sri Dato’ Dr. Jegathesan Manikavasagam
SM Sastera
SM Sastera (JJ)
~SELAMAT BERGRADUASI BATCH APEX PERTAMA MALAYSIA.~

Wednesday, September 5, 2012

PeTua WaJaH BeRSeRi-SeRi


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader

mmm...
nak tau petua wajah berseri-seri...
aik kenapa petua ye bkn pemuda...
hahaaa...just kidding...
tak perlu cucuk botox or pakai susuk...
cuba try test amalan ni...
dila pun nak try2 je amalan ni lah..
ne la tau menjadi...hahaa
tapi tak tau la konsisten ke tak...heheheee


petua dari Ustaz Don:

PETUA 1 
amalkan membaca 'YA QAWIYYU' (MAKSUDNYA: wahai yang maha kuat) selepas memberi salam kedua, selepas solat.

PETUA 2
jangan cuci muka (dengan cleanser) pada waktu pagi kerana amalan ini akan menghilangkan seri wajah. 
cuci muka sebelum tidur.

PETUA 3
gunakan 3 jari tengah untuk menggosok muka sewaktu mencuci muka atau menempek moisturizer.

PETUA 4
berselawat 3 kali dan tiup ke atas bedak muka setiap kali sebelum berbedak dan berdoa
"ya Allah serikanlah wajahku agar yang memandang berasa senang denganku."

PETUA 5
membaca doa ketika melihat cermin
"ya Allah, sebagaimana kau cantikkan wajahku, maka perelokkanlah pekertiku."
                


selamat mencuba...^-^...

Tuesday, September 4, 2012

MeReKa PuN WiRa


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader

entri ni adalah untuk ucapan penghargaan kepada atlet paralimpik kita
jangan dilupakan pada mereka walaupun mereka tidak berdaya dan sesempurna orang lain
tapi kan
mana ada manusia yang sempurna kan
setiap manusia ada keistimewaan nya...
sama ada yang lengkap pancaindera atau kurang upaya
semuanya makhluk yang tinggal di bumi juga

apa-apa pun

Tahniah Hasihin Sanawi dengan kemenangan pingat perak acara memanah 
Sukan Paralimpik 2012! 
Pingat pertama Malaysia!




mendongak ke langit..genggam semangat membara.


Friday, August 31, 2012

SeLaMaT HaRi KeMeRDeKaaN ke 55


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader sekalian

for sure hari ni semua cuti kan
sebabnya
cuti MERDEKA

SELAMAT HARI KEMERDEKAAN yg ke 55
JaNJi DiTePaTi


tu la tema pada tahun ini...
sambutan yang gilang gemilang di serata negeri...
jom kita tengok transformasi logo dan tema



1970 Muhibah dan Perpaduan
1971 Masyarakat Progresif
1972 Masyarakat Adil

1973 Masyarakat Berkebudayaan Malaysia
1974 Sains dan Teknologi Alat Perpaduan
1975 Masyarakat Berdikari
1976 Ketahanan Rakyat
1977 Bersatu Maju
1978 Kebudayaan Sendi Perpaduan
1979 Bersatu Berdisiplin
1980 Berdisiplin Berbakti
1981 Berdisiplin Berharmoni
1982 Berdisiplin Giat Maju
1983 Bersama Ke Arah Kemajuan
1984 Amanah Asas Kejayaan
1985 Nasionalisme Teras Perpaduan
1986 Bangsa Tegas Negara Teguh
1987 Setia Bersatu Berusaha Maju
1988 Bersatu
1989 Bersatu
1990 Berjaya
1991 Wawasan 2020
1992 Wawasan Asas Kemajuan
1993 Bersatu Menuju Wawasan
1994 Nilai Murni Jayakan Wawasan
1995 Jatidiri Pengerak Wawasan
1996 Budaya Penentu Kecapaian
1997 Akhlak Mulia Masyarakat Jaya
1998 Negara Kita, Tanggungjawab Kita
1999 Bersatu Ke Alaf Baru
2000-2006 Keranamu Malaysia
2007 Malaysiaku Gemilang
2008 Perpaduan Teras Kejayaan
2009 1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan
2010 1 Malaysia Menjana Transformasi
2011 1Malaysia : Transformasi Berjaya, Rakyat Sejahtera
2012 Janji Ditepati <-- ???

itu laa dia 
yang ditunjukkan dari tahun 1976



jom kita selidik pula apa maksud nyer...
apa-apa pun 
I'M PROUD TO BE MALAYSIAN


Tuesday, August 28, 2012

aGaK2 SuaMi PiLiH iSTeRi or aNaK???


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader sekalian

mmm...pe cite yer dengan tajuk entri dila kali ini
tetibe je suami, isteri dan anak nih
hahahaaa
nak di jadikan cerite laaa...
korek2 draft terjumpe nih...
dah lama dengar cite ni tapi lupa nak post...
so. dila pun share la balik...
memandangkan musim perayaan & cuti2 ni banyak majlis kahwin kan
ramai yang mendirikan rumah tangga...
SELAMAT PENGANTIN BARU
so pe kata kita baca cite kat bawah...



jom share....


Seorang lelaki berjalan mundar-mandir di lorong hospital,gelisah akan
keadaan isterinya yang akan melahirkan anak sulung mereka.Setelah beberapa
jam ia menunggu, tak jua terdengar tangisan bayi. Tiba-tiba,seorang
doktor berjalan tergopoh-gopoh keluar dari
ruang persalinan menuju kearahnya.

"Bagaimana keadaannya doktor?"
tanyanya penuh harap.

"Maaf encik, kami sudah berusaha,
keadaannya amat kritikal. Si ibusudah
tak sedarkan diri! " jawab doktor itu.

"Jadi bagaimana doktor ..?"

"Kami tak mungkin dan berupaya untuk menyelamatkan keduanya, tapi masih ada
harapan. Kami hanya punya satu pilihan, menyelamatkan si ibu, atau
menyelamatkan si bayi!"

Lelaki tersebut kebingungan, dan tak
dapat berkata-kata. ......

"Maaf encik, setiap saat amat
berharga, tolong cepat untuk membuat
pilihan!" desak doktor itu.

Akhirnya, dengan berat hati lelaki itupun berkata dengan nada sayu,
"Doktor, saya sangat bingung .. Saya serahkan sepenuhnya kepada doktor.
Tolong lakukan yang terbaik!" pintanya.

Doktor pun bergegas kembali ke ruang persalinan. Nampaknya dia sudah
berpengalaman menangani masalah darurat atau kritikal seperti ini. Dan
dia tahu apa yang harus dilakukannya.

Ini adalah salah satu contoh, bagaimana keyakinan beragama boleh
mempengaruhi keputusan disaat genting.

Bagi seorang doktor beragama kristian/katolik, ia akan berusaha
menyelamatkan si anak, dan mengorbankan si ibu.

Bagi doktor muslim, ia akan berusaha menyelamatkan si ibu, dan mengorbankan
si bayi.

Memang benar, dua-duanya adalah pilihan yang sukar, tapi itulah jalan
terakhir dan muktamat.

Mengapa ia boleh berlaku seperti demikian?

Dalam ajaran kristian, setiap manusia yang lahir sudah membawa dosa,
doktrin ini dikenal dengan "dosa waris" atau "dosa asal".Manusia yang
lahir sudah menanggung dosa Nabi Adam dan Hawa. Untuk menebusnya ia harus
mengikuti seorang penyelamat yakni penebus dosa (Ketua Paderi atau Pope).

Doktor Kristian itu akan berjuang sedaya upaya untuk menyelamatkan si
anak, agar dia dapat lahir dengan sihat dan selamat walaupun sebaliknya terpaksa
mengorbankan si ibu . Doktor berharap, setelah anak itu lahir ia akan
mendapat kesempatan untuk dibaptiskan, untuk tujuan menebus dosanya.

Jika si anak meninggal sebelum dibaptiskan, anak itu akan masuk
neraka. Sebab, dosanya belum sempat ditebus.

Dalam ajaran Islam, setiap manusia lahir dalam keadaan fitrah/suci.
Doktor muslim akan berjuang menyelamatkan si ibu, kerana dia tidak bimbang yang
bayi akan masuk neraka.

Dengan terselamatkannya si ibu, insyaAllah setelah sihat kembali akan
dikurniai kekuatan untuk mengandung lagi dan mudah-mudahan mendapatkan
ganti yang lebih baik, yang lebih soleh. Sedangkan anak yang tak sempat
terselamatkan, biarlah ia kembali kepada Allah dalam keadaan suci.

Mungkin lebih baik sekiranya bayi itu tidak dilahirkan di dunia yang penuh
tipu daya ini agar hidupnya kelak tidak menjadi orang yang tersesat.
Demikianlah, dalam keadaan serba salah lelaki itu tak sempat untuk memastikan
agama doktor tadi. Dan ia sudah berserah sepenuhnya kepada doktor itu.

Di dunia ini ada banyak agama dan kepercayaan. Pemahaman kita terhadap
ajaran agama yang kita anut, akan menentukan jalan hidup kita.

Itu sebabnya amat penting bagi kita orang Islam menentukan yang bakal
menerima kelahiran anak kita adalah seorang doktor muslim.

Sejak bangun tidur, kita sudah dihadapkan kepada pilihan.

1. Meneruskan tidur, atau bangun sholat subuh?
2. Untuk lunch dahulu, atau sholat zohor dahulu?
3. Setelah habis kerja, adakah terus pulang ke rumah,
 atau singgah ke gerai kopi/disco dahulu?
4. Ikut terlibat melakukan pecah amanah,
 atau dimusuhi rakan sekerja?
5. Menyegerakan berkahwin, atau menundanya dulu?
6. Hidup mulia di sisi Allah, atau mulia dalam pandangan manusia?
7. Dan banyak lagi.....

Kita akan sering dihadapkan pada pilihan-pilihan yang lebih sukar, dan
melibatkan akibat atau natijah yang sangat ditakuti.


Kesimpulannya
 perbanyakkanlah muhasabah diri dan tambahkan ilmu
dengan majlis2 ILMU. Mudah2an selamat kita
semua di dunia & di akhirat. Amiin.


NoVeL vs DRaMa : aDaM & HaWa


ASSALAMUALAIKUM 

hai blogger dan reader

tentu semua ternanti2 episod seterusnya drama ni kan
adaptasi novel ke drama..
jangan main2 80 episod...
jenuh la nak tunggu habis...
tapi tak kesah
cite die best...
jd pelakon2 die pun best...hehehhee...


drama ni telah bermula 27 OGOS 2012
jam 10 malam di ASTRO
nak lebih menarik anda baca la novel nih...
lengkap dengan sinopsis sekali...



tak pun anda boleh tengok kat sini


ni la novel pilihan kali ini...
enjoyyyy....


Monday, August 27, 2012

MaKaNaN & KaLoRi Di HaRi RaYa


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader

Dah beberapa hari kita raya kan...
so, mesti ramai yang dah makan macam2 di pagi raya...
hari tu limpahan makanan telah tersedia...
tapi apakah yang anda tahu disebalik makanan tersebut???
lebih2 lagi banyak rumah terbuka (open house) yang bakal dikunjungi.
jom kita share...

KALORI???
ape tu???
kau naik lori???
hahaa...
Kalori ialah unit untuk mengira tenaga.
badan memerlukan kalori untuk menjana tenaga, tetapi jika ia diambil (dimakan) terlalu banyak dan tidak dibakar, ia akan ditukar menjadi lemak dan disimpan dalam badan. ini menyebabkan pertambahan berat badan dan membahayakan kesihatan.



1. Mi kari 1 mangkuk - 410g - 529kcal

2.Nasi dagang - 1 pinggan - 250g - 508kcal
3. Soto ayam - 1 mangkuk - 493- 512kcal

4. rendang daging (4 ketul hidangan) 355 kcal
5. biscuit Almond London 30 kcal sebiji 
6. tat nenas 20kcal sebiji
7. ketupat pulut 130kcal sebiji
8. sate ayam 200kcal 5 cucuk

ia juga ada cara2 dalam pengiraan kalori untuk badan kita
untuk maklumat lanjut bolehla...





rajin-rajin kan lah diri anda untuk kehidupan yang sihat...

Monday, August 13, 2012

LEARN ENGLISH AS WELL...


ASSALAMUALAIKUM

hai blogger dan reader

jom check up...


have fun...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...