Tuesday, October 18, 2011

CiNTa : MeNCaRi aTaU MenJaDi

ASSALAMUALAIKUM


hai bloggerzz dan readerzz sekalian

napa bila letak tajuk cinta je...
orang excited klik nak baca...
haaa...anda pun salah seorang daripadanya jugak kan..
kalu tak, anda takkan baca...
(gurau2 je ek)


jawapannya ialah:
tu la lumrah yang diberi nama MANUSIA..
Allah swt dah cantik2 ciptakan makhlukNya
dengan akal fikiran yang waras
cuma nak suruh guna dengan waras je...

sebelum tuh dila nak bagi teka-teki...
boleh tak kawan-kawan???
ia berbunyi...
kenapa lelaki jarang kena penyakit anjing gila???
(haaa..jawab jangan tak jawab)

kat bawah ni dila kongsikan sebuah cerita yang diambil dari sumber lain yang telah ditag oleh kawan dila:


“Saya sedar saya tidaklah sehebat Fatimah, sebab itu saya perlukan suami yang soleh seperti Ali untuk membimbing saya”, kata seorang mahasiswi.

“Ana memang tidak sebagus Ali, sebab itu ana kena pilih isteri yang sempurna macam Fatimah. Ana tak mampu nak memFatimahkan seorang yang tidak Fatimah!”, tegas seorang mahasiswa.

Semua sibuk mencari. Mudahkah untuk mendapatnya?

Semua sibuk mencari. Jika jumpa, mudahkah untuk mengekalkannya?

Kita bertemu dengan pasangan hidup semasa duduk dalam suasana usrah. Alhamdulillah, imejnya berjubah dan bertudung labuh. Tetapi mampukah kita mengekalkan isteri kita pada benchmark solehah seperti itu di sepanjang alam rumah tangga? Dia mungkin akan diubah oleh suasana kerja, dia mungkin akan diubah apabila kembali ke pangkuan keluarga, dia mungkin berubah atas banyak pengaruh, atau paling utama, dia mungkin berubah kerana dia memang berubah.

Maka mampukah kebahagiaan dan kesempurnaan rumahtangga dipertahankan, jika suami meletakkan kesempurnaan itu ialah pada apa yang isteri buat dan tidak buat, jadi atau tidak jadi?

Kita mahu mencari pasangan hidup yang soleh, dan kita menemuinya di dalam suasana semua lelaki nampak sempurna. Semasa bercinta, dialah Ultraman, dialah Gaban. Tetapi siapa sangka, selepas berumahtangga, Ultraman berubah menjadi raksasa!

Jika bahagia dan sempurnanya rumahtangga ialah pada apa yang suami buat atau apa yang isteri buat, kita akan hidup dan mati dalam pencarian. Pencarian yang tidak berkesudahan.

Maka jika mahu mendapatkan yang soleh, kurangkan sedikit agenda menCARI si Soleh, tetapi berusahalah menJADI yang solehah. Jika inginkan yang solehah, janganlah cerewet sangat menCARI yang solehah, tetapi berusahalah menJADI yang soleh.

Bertemu yang solehah, solehahnya dia belum tentu kekal. Bertemu yang soleh, solehnya boleh berubah… kerana si solehah dan si soleh adalah insan biasa.

Tetapi jika semua orang fokus kepada JADI dan bukannya CARI, maka ramailah calon, dan mudahlah sedikit kehidupan. Dan kita sendiri tidak bimbang untuk berumahtangga dengan pasangan ‘itu’ walaupun mungkin tidak 100% (30% pun belum tentu) mengenalinya.

Apa yang nak dibimbangkan, kita berkahwin sebagai sebahagian daripada
 proses untuk MENJADI, bukan MENCARI.
kan ? :)

p/s : copy n paste je nie,hehe....=D

haaa....camne???
adakah anda MENCARI atau MENJADI???
renung-renungkan lah...
kadang-kadang apa yang kita buat bukan semuanya betul
jadi kita perlukan tunjuk ajar dari mereka yang lebih tahu
jangan jadi BODOH SOMBONG...



ok la...dah ada jawapan untuk soklan teka teki kat atas tadi???
kalu belum cepat jawab...
dila taknak buang masa..
dila bagi je la jawapannya...
(sian lak tengok memasing termenung sambil putar pen n frust tertonggeng duk fikir jawapan)
-
-
-
-
-
jawapannya ialah:
sebab lelaki ni kan 'buaya'

hohohooo
ampun...ampun..ampun
sekadar gurauan ye...
jangan salah faham
habis la dila kang tak pasal2 kena serang ngan blogger2 or reader2 lelaki
dah nama teka-teki

sekadar pengisian ringkas...=)



3 comments:

Azura said... [Reply to comment]

nice entri.. menjadi diri sendri saat bercinta dan berusaha menjadi yang terbaik :)

Juey Ha said... [Reply to comment]

lelaki yang baik untuk perempuan yang baik dan juga sebaliknyer. :)

adila idayu said... [Reply to comment]

yup...betul tuh Azura n Juey Ha...tq membaca...=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...